Zaterdag 7 februari 2015
Workshop etsen
We zijn vandaag te gast bij Nico Kamberg in Munnekeburen voor een workshop grafische technieken. We kunnen kiezen voor linosnede, monoprint, aquatint of etsen. Het wordt een kennismaken met etsen omdat we dat nog nooit hebben gedaan.
We begonnen met een etsnaald of een ander scherp voorwerp in een kartonnen plaatje overtrokken met goudpapier, zoals onder chocoladeletters, een voorstelling te maken, al dan niet abstract of ornamentaal. Je kunt in dat materiaal graveren, snijden, stukjes van het goudpapier aftrekken, stukken uit het karton snijden enz. de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Een goed voorbeeld daarvan is de weg op onderstaand landschapstafereel.

De foto's laten zien hoe donker of licht de afdrukken worden na herhaald door de pers halen

Nadat de ontwerpen op de kartonnen plaatjes klaar waren, legden we ze op een verwarmd element om met een rubber rakeltje of met een linoroller de speciale etsverf er op uit te smeren. De bedoeling is dat de etsverf goed in de groeven komt. Toen het hele plaatje egaal bedekt was, haalden we met een oude creditkaart de meeste verf er weer vanaf en daarna met oude kranten of telefoonboeken-papier de restanten. Om het plaatje helemaal schoon te krijgen, gebruikten we tenslotte tarlatan en met een draaiende beweging kregen we het uiteindelijk helemaal schoon, terwijl alleen in de groeven de inkt achterbleef. Vervolgens gingen we naar de etspers. Het ingeïnkte karton legden we met de goede kant naar boven op een stuk smeerpapier op de grondplaat van de pers. Daarop kwam een vochtig gemaakt stuk etspapier, 300 grams speciaal papier en een vilten lap van ongeveer 5 mm. En toen: draaien maar. De verbazing over wat er toen uit kwam was groot! Dezelfde plaat drukten we nog een keer af op een nieuw stuk papier en die afdruk werd vager, maar vaak ook mooier.
Tenslotte ging alles aan de waslijn om te drogen.


Nico laat zien hoe je het plaatje inkt en afslaat

nodig voor het in-inkten:
inkt, roller en rubbertje
.
afslaan van de inkt met telefoonboekpapier.

resultaten van de afgedrukte tekeningen op de kartonnen plaatjes

Hierna werkten we met de droge-naald-techniek of de wastechniek op een zinken plaatje. De droge naald zegt het eigenlijk al, je krast in het plaatje een voorstelling, en dat was best hard drukken. Ben je tevreden dan ga je weer van voren af aan inkten, afslaan, (dat is de inkt verwijderen) en persen.
Bij de wastechniek werd het zinken plaatje eerst aan beide zijden ingesmeerd met een speciale emulsie, die vervolgens moest drogen en daarna met een verfbrander gehard moest worden. Daarna konden we er in tekenen met etsnaalden, schroeven en alles wat maar scherp is. Hierna moesten deze plaatjes eerst minstens 10 minuten in een salpeterzuurbad, om dan afgespoeld te worden in water en te drogen gelegd. Toen kon het feest van ininkten, afslaan en persen weer van voren af aan beginnen. Was je niet tevreden met de afdruk, dan kun je nog weer verder werken op je plaat, maar eenmaal aangebrachte lijnen zijn heel moeilijk of niet te herstellen.

op een zinken plaatje wordt de Oost-Indische kers getekend

Met een schroef kan ook getekend worden. Het resultaat is een prachtig herfstbos.

Het was een zeer interessante workshop-dag
waar we met veel plezier en met leuke resultaten van genoten hebben.
Voor iedereen die zich wil verdiepen in grafische technieken
kunnen wij een workshop bij Nico Kamberg in Munnekeburen zeer aanbevelen!